Dia Internacional de les Dones: L’avenç en els drets efectius de les dones és imparable

FòrumSD-Taula del Tercer Sector
Front comú de la Taula del Tercer Sector i el Fòrum de Síndics i Síndiques locals per defensar els drets socials de la ciutadania
18 de febrer de 2019
21 de març de 2019: Dia Internacional contra la discriminació racial
19 de març de 2019

Els drets efectius de les dones dignifiquen la humanitat. En aquest segle és absolutament necessari superar la xacra del domini de la meitat de la població sobre l’altra meitat. No és sostenible que les dones segueixin estant supeditades als homes.

Hi ha totes les condicions, econòmiques, socials, anímiques, ètiques i intel·lectuals per superar el sistema patriarcal. L’ordre de valors que ha prevalgut des de fa milers d’anys no té cap sentit de perviure, fa mal i impedeix el desenvolupament humà. S’han instituït els drets formals, però sabem que sense drets reals no hi ha veritable llibertat ni igualtat.

Les persones, dones i homes, són criatures de la natura que desenvolupen un alt nivell de consciència i intel·ligència. L’harmonia i la cura de la natura, el mitjà on ens criem i desenvolupem, és vital perquè la solidaritat, la col·laboració i l’estima fomenti les millors creativitats humanes. A la ciutat volem els Drets Humans i avui és un bon moment per precisar que els drets en general han d’incloure la visió de gènere per ser reals i concretament efectius. Ja no s’hi val una prevalença de drets només per a una meitat de la ciutadania.

Comparteixo quan es diu que el 8 de març hauria de ser cada dia. El moviment que genera i es concentra en el Dia Internacional de les Dones ens permet mostrar el nostre desig, la voluntat col·lectiva, fins i tot la nostra força, per empènyer totes juntes el gran canvi a un món on la convivència sigui completament diferent de les extremes desigualtats existents.

La mobilització de la vaga general feminista és una fita cabdal que il·lumina i engendra futur. L’escombra, el davantal i les cures són tan importants com la ploma i l’ordinador i les màquines. El treball és vital i ens agermana. Les dones hem de recuperar la nostra història, perquè la història oficial és parcial i d’òptica patriarcal. Els infants, des que són nadons, necessiten i tenen tot el dret a disposar de referents dones en tots els dominis de la vida.

Nenes, adolescents, joves, dones, germanes, filles, mares, tietes, àvies i besàvies, totes de la mà ben avingudes, contribuirem a substituir la guerra per la pau, l’odi per l’amor, les vexacions i humiliacions per la solidaritat, i la violència de gènere, les agressions sexuals i les violacions per l’afecte, el respecte i l’estima. No hi ha aturador. S’alça la veu brillant, alegre, entusiasta i coral de qui vol un món d’igualtat i equitatiu, lliure de violència masclista, d’agressions sexuals i violacions.

Barcelona està molt compromesa en l’eradicació de la violència masclista. Per tant, és senzill i natural copsar la relació íntima que té l’empoderament de les dones des del seu treball, sigui quin sigui.

Aprofito per alertar de la necessitat de tenir cura dels drets de la infància. Hem de confrontar la xacra de l’abús sexual infantil. Encara està en una situació molt opaca, a les parets familiars o a les escoles o a centres de lleure, però no per això deixa de ser menys real ni ignominiós.

Som dones i engendrem futur de compromís igualitari.

Maria Assumpció Vilà i Planas
Síndica de Greuges de Barcelona