Declaració institucional de les Ciutats Defensores dels Drets Humans (2018)

Dia Internacional de la Pau 2018: La Pau a casa
12 de setembre de 2018
10 d’octubre: Dia Mundial de la Salut Mental
8 d'octubre de 2018

La pau, els drets humans i la solidaritat han de ser eixos vertebradors de qualsevol política pública, a escala nacional i internacional. Les ciutats, com a administració més propera a la ciutadania, s’han constituït en actors d’aquestes polítiques des de fa com a mínim 20 anys, amb l’adopció de la Declaració de Barcelona sobre Ciutats i Drets Humans (1998) que va donar peu a l’aprovació, dos anys més tard, de la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat.

En solidaritat i suport amb les lluites pels drets humans que se succeeixen per tot el món, diversos municipis catalans organitzem per sisè any consecutiu, amb suport de la societat civil i d’altres institucions públiques, el projecte Ciutats defensores dels drets humans, que enguany tindrà dues edicions, de primavera i tardor.

Aquest projecte posa en valor la tasca de persones defensores de drets humans: individus i associacions civils que promouen i protegeixen els drets humans i les llibertats fonamentals, particularment pel que fa a col·lectius històricament vulnerabilitzats com dones, joves, minories, i persones desplaçades o desposseïdes.

Molts d’aquestes defensores i defensors posen en perill la seva vida i llibertat per reivindicar i exercir drets universals: drets socials i de participació política que són trepitjats grollerament als seus països per les autoritats públiques…

Molts d’aquestes defensores i defensors posen en perill la seva vida i llibertat pel fet de reivindicar i exercir drets que són universals: drets socials i de participació política que són trepitjats grollerament als seus països per les autoritats públiques o amb la seva aquiescència. Segons Front Line Defenders, més de 300 defensors i defensores van ser assassinats per la seva tasca l’any 2017. I les pressions i amenaces afecten cada any a milers més. És per això que un any més, quan es commemora el 70è aniversari de l’adopció de la Declaració Universal de Drets Humans i el 20è de la Declaració dels Defensors dels Drets Humans, donem suport al projecte de Ciutats defensores dels drets humans i:

1. Reivindiquem la vigència i ple respecte dels drets reconeguts internacionalment, així com del dret de les defensores i defensors de drets humans a desenvolupar la seva tasca sense riscos ni amenaces.
  2. Recordem i donem suport a la crida feta per les Nacions Unides ara fa vint anys de defensar als qui defensen els drets humans, com a compromís ètic i polític dels governs democràtics.
  3. Recordem que les minories de tot tipus es troben en una situació d’especial vulnerabilitat davant la violació dels drets humans i que cal protegir amb especial atenció els seus drets.
  4. Condemnem la imposició de limitacions a les activitats dels defensors i defensores de drets humans, incompatibles amb el dret internacional dels drets humans, i llur persecució per part de governs autoritaris. I exigim l’alliberament i retirada de càrrecs contra Victoire Ingabire Umuhoza, Abdulhadi Alkhawaja, Omid Kokabee i Ilham Tohti, defensors i defensores part d’aquest projecte, que actualment estan empresonats o en llibertat condicional als seus països d’origen a causa del seu activisme.
  5. Renovem el nostre compromís amb els drets humans i ens comprometem a mantenir i intensificar les polítiques públiques locals de suport als defensors i defensores de drets humans, tant a escala local com internacional.