Dos defensors internacionals dels Drets Humans visiten Sabadell convidats per la Síndica Municipal de Greuges d’aquesta ciutat

10 de desembre de 2019: Dia Mundial dels Drets Humans
9 de desembre de 2019
Podem fer mediacions els síndics/es i defensors/es locals?
17 de gener de 2020

Ismael Rins, defensor del Pueblo de Río Cuarto (Argentina) i Jesualdo Arzuaga, director de la Federación Nacional de Personeros de Colòmbia (FENALPER) visiten aquests dies Sabadell atenent la invitació de la Síndica Municipal de Greuges d’aquesta ciutat, Eva Abellan, per conèixer la realitat de les defensories de proximitat de Catalunya i participar en una conferència de commemoració del 71è aniversari de la Declaració Universal dels Drets Humans.

Rins i Arzuaga estaran a Catalunya fins a finals de setmana, temps que aprofitaran per conèixer amb detall el sistema de protecció de Drets Humans de què disposa Catalunya a través de les defensories de proximitat agrupades al Fòrum de Síndics, Síndiques, Defensors i Defensores Locals. La visita s’emmarca també en les tasques de divulgació de l’Aliança Global de l’Ombudsperson Local (AGOL), constituïda fa uns mesos en aplicació de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides i de l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 17, que fomenta la creació d’aliances internacionals per aconseguir l’acompliment d’aquests objectius.

L’acte central de la visita serà demà dimarts, 17 de desembre (18.30) a la seu del Col·legi d’Advocats de Sabadell, que acollirà una conferència amb el títol La defensa dels Drets Humans a la ciutat en l’àmbit internacional en la qual Ismael Rins parlarà de la defensa del dret al medi ambient a la ciutat; i Jesualdo Arzuaga exposarà en quina situació es troba una part dels personeros colombians pel que fa a la defensa de la vida a les ciutats.En aquest mateix acte, la Síndica sabadellenca presentarà l’Aliança Global de l’Ombudsperson Local (AGOL) que va fundar el mes de maig a la ciutat de Rio Cuarto (Argentina) i de la qual Eva Abellán és impulsora i vicepresidenta primera.

Rio Cuarto es la segona ciutat més important de la província de Córdoba, a l’Argentina. El municipi pateix una gran contaminació degut al monocultiu de soja per part de grans empreses transnacionals que fan servir pesticides per millorar la productivitat sense tenir en compte el greu impacte ecològic i per la salut de les. A més, els agricultors locals no poden produir aliments de proximitat perquè els surt més a compte produir la soja per aquestes grans empreses, cosa que incrementa la dependència alimentaria i, a la vegada, comporta una alimentació de molt baixa qualitat per a la població. Rins exposarà quines iniciatives es duen a terme a la ciutat per tal de garantir la sobirania alimentària i pal·liar els efectes negatius sobre el medi ambient d’aquest tipus d’explotacions.

Les Personerias serien l’equivalent colombià de les sindicatures de greuges locals, però amb la diferència que són obligatòries a tots els municipis colombians i que tenen capacitat sancionadora sobre els governs locals. Això fa que molts de les persones que les ocupen (un 10 per cent dels 1.024 personeros locals existents) estiguin amenaçades de mort o que, directament, siguin assassinades, com és el cas de dues persones aquest darrer any 2019. Arzuaga exposarà la situació dels personeros i quines actuacions es porten a terme des de FENALPER per a la seva protecció.

Els Drets Humans a la ciutat

Aquesta conferència, juntament amb una activitat familiar que es va portar a terme a Sabadell el 8 de desembre i una taula rodona sobre L’estigmatització dels menors estrangers no acompanyats a la ciutat, realitzada el 10 de desembre, volen aprofitar la commemoració del Dia Mundial dels Drets Humans, que s’escau cada 10 de desembre, per donar a conèixer els drets humans a la ciutat entre els/les sabadellencs/ques. La ciutat va signar i ratificar l’any 200 aquesta carta en la qual, entre d’altres coses, s’obliga als municipis a  a garantir els drets humans de proximitat.

En total, la Carta Europea de Salvaguarda dels drets humans a la ciutat recull un total de 24 drets entre els que trobem drets específics de l’espai urbà com, per exemple el dret a la ciutat, el dret a la circulació i a la tranquil·litat a la ciutat, el dret a un urbanisme harmoniós i sostenible, el dret a l’habitatge, el dret a la informació o la protecció dels col·lectius més vulnerables, entre d’altres. La Carta també conté mecanismes de garantia dels drets humans a la ciutat, en els quals hi ha la figura de la Sindicatura de Greuges, com a institució de prevenció de la vulneració dels drets humans a la ciutat. Les actuacions i resolucions de la Síndica de Greuges de Sabadell es basen, en bona mesura, en el compliment o incompliment dels drets recollits a la Carta Europea, per part de l’Administració pública local i els seus ens dependents.