La Síndica de Greuges de Sabadell, Eva Abellan, impulsa una aliança internacional de defensories locals

21 de setembre: Dia Internacional de la Pau
17 de setembre de 2019
10 d’octubre de 2019: Dia Mundial de la Salut Mental
8 d'octubre de 2019
  • L’Aliança Global de l’Ombudsperson Local (AGOL) neix per fer front als reptes globals que es manifesten en la vulneració de drets en l’àmbit local

• La nova entitat internacional compta amb defensories del poble, personers i sindicatures de 6 països

La Síndica de Greuges de Sabadell, Eva Abellan, és una de les impulsores de l’Aliança Global de l’Ombudsperson Local (AGOL), una nova entitat d’àmbit internacional creada  amb l’objectiu de coordinar esforços en la defensa dels drets humans a la ciutat, que en molts casos depenen de fenòmens estructurals més enllà dels municipis. El projecte compta també amb la implicació d’Ismael Rins, Defensor del Pueblo de Río Curto (Argentina); Jesualdo Arzuaga, director executiu de la Federación Nacional de Personeros, de Colombia (FENALPER);  Nashieli Ramírez Hernández, presidenta de la Comisió de Drets Humans de ciutat de Mèxic; i Guillermo Escobar, director del Programa Regional de Apoyo a las Defensorías Iberoamericanas (PRADPI, Alcalà de Henares). Abellan forma part del Consell Rector de l’AGOL en qualitat de vicepresidenta primera.

Les Sindicatures locals afronten en el dia a dia situacions de vulneració dels drets humans en les seves ciutats que moltes vegades depenen de problemes supramunicipals i en les quals, en conseqüència, no tenen marge d’actuació. L’AGOL neix de la necessitat d’aquestes sindicatures de coordinar-se en una estructura internacional que els permeti abordar els problemes locals a nivell global, amb un enfocament basat en els drets humans, des de la perspectiva de gènere i posant especial atenció als reptes socioambientals que genera el canvi climàtic a les respectives regions.

A més, l’AGOL vol donar resposta a l’Agenda 2030 de les Nacions Unides i a l’ODS 17, que fomenta la creació d’aliances internacionals per aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) establerts per les Nacions Unides per l’any 2030.

La Síndica de Greuges de Sabadell va viatjar fa unes setmanes a la ciutat de Río Cuarto, convidada per la Defensoria del Pueblo d’aquest municipi argentí per treballar en la constitució de l’Aliança i participar com a ponent de les jornades socioambientals que organitza el Defensor del Pueblo de la ciutat. Hi va assistir en qualitat de Síndica Municipal de Greuges de Sabadell i com a delegada del Fòrum de Síndics i Síndiques, Defensors i Defensores Locals de Catalunya (FòrumSD).

En aquest sentit, l’AGOL suposa també la materialització d’una de les conclusions de la Declaració de Girona, aprovada el 2016 en el primer Congrés Internacional de Síndics Locals organitzat pel FòrumSD. La Declaració estableix la necessitat d’impulsar una xarxa de defensors locals a escala internacional atesa la urgència de cooperar globalment per tenir un major impacte local.

Els primers projectes que es desenvoluparan des de l’AGOL es centraran en sis eixos: la creació d’una xarxa efectiva de protecció dels Personeros colombians (recentment es va cometre altra vegada l’assassinat d’una personera en l’exercici de les seves funcions); la cerca d’acords amb les universitats per tal de proveir de formació en drets humans a les defensories locals a baix cost; la creació d’un espai virtual per compartir experiències i reptes entre les diferents institucions municipals; el desenvolupament de programes globals a partir de les metes que proposa l’ODS 11 sobre el dret a la ciutat saludable: la promoció d’un programa d’intercanvi de professionals entre les diferents institucions i la promoció del projecte per tal d’obtenir noves adhesions entre els ombudsperson dels diferents països.