Les sindicatures municipals de greuges es troben a Santa Coloma per debatre sobre els problemes derivats de l’empadronament

20 de novembre de 2019: 30 Anys de la Convenció dels Drets dels Infants
19 de novembre de 2019
1 de desembre de 2019: Dia Mundial de la Lluita contra la Sida
29 de novembre de 2019
  • Les XII Jornades de Formació del FòrumSD tractaran també temes com l’aplicació dels ODS a les defensories de proximitat o el paper dels síndics i síndiques locals com a mediadors

Responsables de pràcticament totes les Sindicatures Municipals de Greuges es trobaran demà i dimecres a Santa Coloma de Gramenet amb motiu de las XII Jornades de Formació del Fòrum de Síndics, Síndiques, Defensors i Defensores Locals de Catalunya (FôrumSD). Les jornades es celebraran al Recinte Torrerribera i serviran per actualitzar la informació i l’estat de situació d’alguns dels temes que més activitat generen a les defensories de proximitat, entre els quals els diferents tractaments amb els quals els ajuntaments afronten el repte de l’empadronament. En aquest sentit, les Jornades serviran per presentar una nova monografia editada pel FòrumSD i titulada  El dret a ser empadronat i la bona administració.

La inscripció en el Padró és un tema problemàtic que genera moltes consultes i queixes a les sindicatures municipals de greuges degut, principalment, a la notable disparitat de criteris amb què els ajuntaments, de qui depèn aquest tràmit, afronten les demandes d’empadronament, especialment en aquells casos en els quals no està clar el domicili de residència de les persones sol·licitants.

L’objectiu de les Jornades i de la monografia, escrita pel Doctor en Dret Administratiu Juli Ponce amb la col·laboració d’Amaya Orio, llicenciada en Dret, és oferir una visió legal de l’empadronament de forma que els síndics i síndiques de proximitat disposin de tots els instruments necessaris i de la base normativa pertinent per tramitar els casos que els arribin. Cal tenir en compte que de la inscripció en el Padró en depenen d’altres drets de ciutadania com l’accés a determinades prestacions o la participació en processos electorals, per exemple.

A més d’aquest tema, les XII Jornades de Formació del FòrumSD tractaran també temes com l’aplicació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a les sindicatures de proximitat o el paper dels defensors i defensores locals com a mediadors socials.  D’aquest darrer tema, el FòrumSD ha editat dues monografies: La mediació administrativa i/o social i Les sindicatures municipals de greuges i la mediació administrativa. La trobada finalitzarà amb una reflexió sobre el futur de les sindicatures locals a partir dels Principis de Venècia, una declaració que planteja els reptes que han d’afrontar els ombudsperson europeus en la seva tasca de defensa dels drets de ciutadania des de la proximitat. El programa també inclou una conferència del sociòleg Salvador Cardús.

Les jornades les inaugurarà demà dimarts 26 de novembre de 2019 (09.30) l’alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, Núria Parlón, acompanyada del president del FòrumSD i Síndic Personer de Mollet, Lluís Martínez; i la Defensora de la Ciutadania de Santa Coloma de Gramenet, Pepa González.