Darreres actuacions de la Síndica Municipal de Greuges de Sabadell en relació al covid-19

Les sindicatures del Baix Llobregat i l’Hospitalet s’adhereixen al manifest del Consell comarcal de la Gent Gran sobre el covid-19
25 de maig de 2020
La Síndica Municipal de Greuges de Sabadell va fer 2.120 atencions durant el 2019
3 de juny de 2020

Nou canal de relació amb la sindicatura

Des del mes de maig, la ciutadania de Sabadell pot demanar hora per fer reunions virtuals amb la Sindica. Les entrevistes es fan a través d’aplicacions de videotrucada prèvia cita per email a
oficina@sindicasabadell.cat. Aquest nou canal vol permetre mantenir la proximitat amb la ciutadania que veu els seus drets vulnerats d’alguna manera per part de l’administració pública de la ciutat.

Es mantenen oberts els canals habituals de comunicació amb la sindicatura:

També continuen actius els perfils a les xarxes socials de la Sindica a Facebook, Twitter, Instagram i Linkedin (@sindicasabadell)

Principals temàtiques i actuacions

Campanya #regularitzaciója: La Síndica de greuges de Sabadell, s’adhereix a la campanya #regularitzaciója, que sol·licita al govern d’Espanya la regularització sense condicions i de forma permanent de totes les persones migrants i refugiades davant l’emergència sanitària, impulsada per impulsada per organitzacions de drets humans i col·lectius de persones migrants.
Prestacions econòmiques i pobresa: En el context d’estat d’alarma i les noves realitats socials, arran de la crisi pel COVID-19, la Síndica ha resolt dues actuacions –que havia obert abans de la crisi– però ha decidit donar-los impuls perquè estem en un moment que cal redefinir estratègies i programes municipals que posin les persones per davant de tot. Una primera resolució fa referència a la RGC i altres prestacions econòmiques. S’hi evidencia l’existència de moltes queixes en relació a aquesta prestació que –és cert, que depèn de la Generalitat– però de la qual se n’ha queixat molt la ciutadania sabadellenca, des de la seva implantació. I potser ara, no només cal redefinir la coordinació entre l’administració de la Generalitat i la local, o la gestió de les prestacions
econòmiques de competència municipal, sinó que cal repensar el model que volem . En definitiva es posen damunt la taula algunes disfuncions del sistema actual, que ha recollit la Síndica però que és la ciutadania qui les ha posat de manifest amb les seves denúncies, perquè puguin ser considerades a l’hora d’establir noves polítiques, ara que estem en un moment de redefinir la
societat que volem.
L’Agenda 2030 i els ODS a la ciutat, una oportunitat per no deixar ningú enrere: L’altra resolució, fa referència a la implementació de l’Agenda 2030 pel Desenvolupament Sostenible a Sabadell. Considerant el paper clau dels governs locals, i per tant també del nostre Ajuntament, resulta indissociable apel·lar a la tasca de la Síndica en aquest procés ja que és la institució a través de la qual es vetlla per l’acompliment dels Drets Humans a la ciutat. En la resolució la Síndica exposa com ha incorporat els ODS a la seva tasca, i fa una sèrie de recomanacions a l’Ajuntament perquè lideri tot el procés d’implementació i fixi un full de ruta, on situï a les persones i els seus drets per damunt de tot, a través dels objectius i les fites que marca l’Agenda 2030.
De què es queixa a ciutadania en temps de COVID-19 a Sabadell: La Síndica segueix rebent queixes sobre les residències de Sabadell. Des de la manca d’informació als familiars, a la a manca de protocols existents en cas de defunció dels avis i les àvies. Finalment, i amb l’obertura progressiva del confinament, la Síndica està rebent queixes pel tracte dels agents de l’autoritat a l’hora d’interactuar amb la ciutadania, i per com s’està reordenant el trànsit a Sabadell.

Alberg de confinament temporal per a persones sense llar

La Síndica vol posar de manifest l’enorme tasca que s’està fent a l’espai de confinament temporal per a les persones sense llar que s’ha habilitat en una escola de la ciutat. Les persones que hi habiten des de fa unes quantes setmanes han pogut seguir els patrons de medicació establerts, adoptar rutines i hàbits d’autocura, realitzar activitats de formació i alfabetització i seguir, en definitiva, plans de treball personalitzats que els estan permetent integrar-se socialment dins el confinament.

La Síndica demana al govern local un pla d’actuació per a quan es tanqui aquest espai per no deixar enrere aquestes persones, que han iniciat un camí de reinserció social que no havien pogut començar fins el moment per manca de protecció i de sostre. No podem permetre que aquestes persones tornin al carrer, en primer lloc, per no tornar a trepitjar els seus drets, en segon lloc, per mantenir la confiança que comencen a tenir en la protecció social i en l’administració local i, finalment, però no menys important, per evitar que es puguin contagiar del virus dormint el carrer o que en puguin ser transmissors.

Altres temàtiques treballades

Els temes principals dels que ha fet seguiment la Síndica durant les setmanes que portem de confinament han estat:

• Alberg de confinament temporal per a persones sense llar.
  • Repartiment de menjar a través del Rebost Solidari.
  • Repartiment de les targetes-moneder per a les famílies amb beca menjador.
  • Situació de les residències de la gent gran de la ciutat.
  • Situació de les residències per a persones amb discapacitat.
  • Situació de la zona dels Planetes i l’accés d’ambulàncies i serveis d’emergència.
  • Actuacions de les forces de seguretat pel que fa a la situació del confinament.
  • Seguiment de les necessitats de subministrament de material de protecció necessari per als serveis essencials.

Contacte i seguiment d’actuacions amb

• Membres del govern municipal i de l’oposició al ple de l’Ajuntament
  • Tècnics municipal i responsables tècnics del Ajuntament de Sabadell
  • Diferents entitats socials de la ciutat
  • Síndics i Sindiques del Fòrum de Síndics i Sindiques de Catalunya
  • Policia local de Sabadell
  • Síndic de greuges de Catalunya
  • Participació a la Taula de sensellarisme
  • Associacions veïnals
  • Defensores del pueblo de l’Aliança Global del Ombudsperson Local (AGOL)
  • Institut de Drets Humans de Catalunya
  • Mossos d’Esquadra
  • Reunions de la junta del Fòrum de Síndics i Sindiques de Catalunya, del que la Síndica de Sabadell n’és la presidenta i del Consell Rector de l’AGOL, del que la Síndica de Greuges de Sabadell n’és la vicepresidenta primera, per coordinar actuacions per a la protecció i defensa dels drets humans a la ciutat en temps de confinament.
  • Redacció d’articles de premsa i ús de les xarxes socials
  • Formació

Presentació de la Memòria 2019

En el proper ple del 2 de juny del 2020, la Síndica presentarà la memòria d’actuacions realitzades l’any 2019 en el ple ordinari virtual de l’Ajuntament de Sabadell.

Agraïment públic

La Síndica de Greuges de Sabadell vol agrair amb molta vehemència la gran tasca que estan realitzant les persones a la nostra ciutat: els equips sanitaris, els treballadors i treballadores públiques de la ciutat, les persones que tenen cura dels altres, els serveis d’atenció domiciliària, la policia local, bombers, Mossos d’Wsquadra, ADF i exèrcit, les entitats socials i veïnals, les xarxes de voluntariat, els responsables tècnics i polítics de l’Ajuntament, i tantes i tantes persones i entitats que, a títol personal, feu una enorme tasca per preservar la vida de les persones i els animals que convivim en aquest espai. “Moltes gràcies de tot cor per la gran tasca que realitzeu i que realitzem entre totes”.

La Síndica també vol donar el condol a totes aquelles persones que han perdut algun ésser estimat en aquestes circumstàncies en que ens trobem. “Perdre algú sempre és molt difícil, però no poder-lo acomiadar ens deixa sense paraules. Us acompanyo en el sentiment”.

Resolució de la Síndica de Sabadell sobre la Renda Garantida de Ciutadania
Resolució de la Síndica de Sabadell sobre implementació de l’Agenda 2030 pel Desenvolupament Sostenible a Sabadell